buitenactiviteit

 buiten

Duur

Terrein / locatie / plaats

30 minuten

Buiten op speelplaats

Aantal deelnemers + leeftijd

Aantal spelleiders/begeleiders

Alle leerlingen (17 kleuters)

1

Ontwikkelings(deel)domeinen die hier gestimuleerd worden. Wees voldoende gedetailleerd!

Lichamelijk (Fysiek): kinderen leren door verschillende dingen te doen met de fietsen omgaan.

Ervaringsgebieden:

Verkennen van de wereld

Lichaam en beweging

Materiaal + verantwoordelijke

  • Kegels ( 4 kegels) of waterflessen ( 4)
  • Krijt ( pakje gekleurd krijt ongeveer 15 stuks)
  • Fietsen
  • Hoepels

School

Ik

Schets inrichting speldomein (kies de juiste opstelling uit de bijlage op SMS of teken zelf mét legende)

Wie zet wat op voorhand klaar? (Verduidelijk eventueel in je schets)

Krijt word al allemaal getekend

Fietsen staan klaar

Spelregels

Schrijf de basisspelregels uit.

  • Maken geen fietsen kapot
  • Duwen of trekken niet aan elkaar
  • Rijden veilig op een afstand van elkaar

Moeilijkheidsgraden

Noteer hier hoe je de spelregels kan vereenvoudigen en moeilijker maken voor de doelgroep (= drie moeilijkheidsgraden).

  • Parcours op snelheid
  • Moeilijkere opdracht bij het stop teken
  • Race tegen elkaar in groepen ( tijd meten met gsm)

Uitleg van de activiteit (inleiding – midden – slot)

Zorg voor een creatieve inleiding (= op welke manier maak je de kindjes warm om deel te nemen aan je activiteit) en een creatief slot (sluit de activiteit op een leuke manier af).

Inleiding

Lieve kindjes, vandaag zullen we een klein parcours doen met onze fietsjes. Ik hoop dat jullie dit allemaal zeer leuk vinden. Eerst wil ik even vertellen dat het belangrijk is dat we voorzichtig zijn.

Midden

Ik leg uit hoe ze het parcours moeten voltooien.

Start: groot geschreven in het krijt met een start lijn

Slalom: Hier moeten de kindjes slalommen met hun fiets, dit is op de grond getekend

Bruggetje: ik leg een balk op de grond waar ze over moeten fietsen, of ik teken het met krijt

Stop: ik teken een groot stop teken waar ze moeten stoppen en van hun fiets komen. Hier moeten ze een kleine opdracht doen: Drie keer ronddraaien of 3 keer springen en de grond tikken. Daarna mogen ze weer verder.

Cirkel: Ik teken een grote cirkel ( rond punt) waar ze rond moeten. (kegel)

Stenen: hier teken ik stenen op de grond die de kinderen dan moeten ontwijken en tussen rijden.

Slot:

Goed gedaan iedereen, jullie kunnen allemaal goed fietsen.

Wie doet wat tijdens de activiteit?

Begeleider legt uit hoe het moet en helpt waar nodig

Wie voert de nazorg uit?

Kinderen helpen met fietsen wegleggen

We nemen allemaal 1 fiets en leggen die mooi terug op zijn plaats.

©2025 GELUKKIG KIND. Krijn Taconiskade 346, 1087 Amsterdam
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin