Creatieve opdracht
Creatieve opdracht
Duur
Terrein / locatie / plaats
30 minuten
Buiten op speelplaats/ park achter school
Aantal deelnemers + leeftijd
Aantal spelleiders/begeleiders
Alle kinderen
1
Ontwikkelings(deel)domeinen die hier gestimuleerd worden. Wees voldoende gedetailleerd!
Lichamelijke ontwikkeling ( Fysiek): de kinderen zoeken elementen door rond te lopen buiten.
Sensorisch: de kinderen zoeken elementen die ze kunnen voelen en kunnen verschillende texturen herkennen.
Ervaringsgebieden:
Communicatie en expressie
Lichaam en beweging
Materiaal + verantwoordelijke
- Zoek blaadjes
- Mandjes
- Stiftjes om af te vinken
Schets inrichting speldomein (kies de juiste opstelling uit de bijlage op SMS of teken zelf mét legende)
Buiten op het speelplein en park
Wie zet wat op voorhand klaar? (Verduidelijk eventueel in je schets)
Op voorhand worden de blaadjes afgedrukt
Spelregels
Schrijf de basisspelregels uit.
- Neemt niets van elkaar af
- We zijn lief tegen elkaar en gaan niet duwen om iets te nemen
- We stoppen niks in de mond
- Blijven lief voor de natuur en maken niets kapot
- We blijven van alle beestjes af
Moeilijkheidsgraden
Noteer hier hoe je de spelregels kan vereenvoudigen en moeilijker maken voor de doelgroep (= drie moeilijkheidsgraden).
Uitleg van de activiteit (inleiding – midden – slot)
Zorg voor een creatieve inleiding (= op welke manier maak je de kindjes warm om deel te nemen aan je activiteit) en een creatief slot (sluit de activiteit op een leuke manier af).
Inleiding:
Dag kindjes vandaag zijn we hier omdat er iets ergs is gebeurt. De tuinkabouter die hier woonde heeft zijn schatkist verloren. De natuurheks heeft al zijn schatten verstopt hier ergens. Gaan we hem helpen?
Midden:
De kinderen worden per twee of per drie gezet.
Ze krijgen per groepje een blad en een mandje.
Op het blaadje vinden ze wat ze moeten zoeken ( als ze het niet weten kunnen ze komen naar mij)
De kinderen zoeken verspreid naar enkele dingen die op hun blaadje staan.
Slot:
Goed gedaan iedereen, we zullen nu naar binnen gaan om te kijken wat we allemaal hebben gevonden.
Elk groepje mag 1 iets uitkiezen die ze dan hebben gevonden om te tonen aan de rest van de klas
Wie doet wat tijdens de activiteit?
Begeleider geeft uitleg en stimuleert de kinderen tijdens het uitvoeren van de zoektocht.
Wie voert de nazorg uit?
Begeleider