gezelschapsspel
Gezelschapsspel
Duur
Terrein / locatie / plaats
15 minuten
Binnen aan tafel
Aantal deelnemers + leeftijd
Aantal spelleiders/begeleiders
3de kleuter
4 kindjes
1
Ontwikkelings(deel)domeinen die hier gestimuleerd worden. Wees voldoende gedetailleerd!
Socio-emotionele ontwikkeling: kinderen leren een nieuw gezelschapsspel spelen met andere kinderen.
Cognitieve ontwikkeling: Kinderen leren nadenken bij het spel.
Ervaringsgebieden:
Ik en de ander
Communicatie en expressie
Materiaal + verantwoordelijke
- Spel halli galli ( ik)
Schets inrichting speldomein (kies de juiste opstelling uit de bijlage op SMS of teken zelf mét legende)
Wie zet wat op voorhand klaar? (Verduidelijk eventueel in je schets)
Het spel word op voorhand klaargezet
Spelregels
Schrijf de basisspelregels uit.
- Kinderen draaien elk om zij beurt hun kaartje om
- Wanneer er op tafel 5 dezelfde fruitsoorten uitliggen moet je zo snel mogelijk op de bel duwen
- Wie op de bel heeft gedrukt heeft alle kaarten die op tafel open liggen
- Wie verkeerd drukt moet iedere speler 1 kaart geven
- Zijn je kaarten op dan ben je verloren
- Wie het meeste kaarten heeft is gewonnen
Moeilijkheidsgraden
Noteer hier hoe je de spelregels kan vereenvoudigen en moeilijker maken voor de doelgroep (= drie moeilijkheidsgraden).
- Alleen op de bel klikken als er op 1 kaartje 5 dezelfde fruitsoorten staan (makkelijker)
- Ik speel mee met een kindje die het niet goed kan ( makkelijker)
- Moeilijker: het kaartje naar buiten draaien zodat je het niet eerst zelf ziet
Uitleg van de activiteit (inleiding – midden – slot)
Zorg voor een creatieve inleiding (= op welke manier maak je de kindjes warm om deel te nemen aan je activiteit) en een creatief slot (sluit de activiteit op een leuke manier af).
Inleiding:
Dag kindjes, vandaag spelen we het spel Halli galli. Jullie thema deze week gaat over bijtjes. Bijen eten en ruiken ook graag fruit. Daarom heb ik dit spelletje gekozen voor jullie. Eten jullie ook graag fruit? Zo ja welk fruit is je lieveling?
Zullen we beginnen spelen? Ik zal eerst even de spelregels uitleggen.
Ik leg de spelregels uit en beantwoord eventuele vragen
Midden
We spelen het spel.
Bij de eerste keer zal ik meespelen en nog eens voortonen hoe het moet
Nadien kunnen ze dit zelf eens alleen proberen
Slot;
Goed gedaan, jullie kunnen al goed tot 5 tellen!
Wie doet wat tijdens de activiteit?
Begeleider legt het spel uit en corrigeert waar nodig
Wie voert de nazorg uit?
Begeleider ruimt het spel op