Wie ben ik?
Wie ben ik?
Duur
Terrein / locatie / plaats
15 minuten
Binnen in het klaslokaal
Dit is waar alle kinderen verzamelen voor het onthaal moment
Aantal deelnemers + leeftijd
Aantal spelleiders/begeleiders
Alle leerlingen ( 27)
1
Ontwikkelings(deel)domeinen die hier gestimuleerd worden. Wees voldoende gedetailleerd!
Cognitieve ontwikkeling( denken) : de kinderen leren nadenken over waarom ik die bepaalde symbolen heb gekozen.
Socio-emotionele ontwikkeling( sociaal) : kinderen leren mij kennen en geven sociale interactie.
Ervaringsgebieden:
Ik en de ander
Communicatie en expressie
Verkennen van de wereld
Materiaal + verantwoordelijke
- Kartonnen puzzel met symbolen op
- Zak
Schets inrichting speldomein (kies de juiste opstelling uit de bijlage op SMS of teken zelf mét legende)
ik zal dit zelf nog aanpassen via canva zodat er alleen puzzelstukken zijn en geen foto van mij
Wie zet wat op voorhand klaar? (Verduidelijk eventueel in je schets)
Puzzel word in de zak op tafel gezet in het midden van de kring voor de kleuters.
Spelregels
Schrijf de basisspelregels uit.
- Laat iedereen raden
- We lachen niemand uit als hij of zij het fout heeft
Moeilijkheidsgraden
Noteer hier hoe je de spelregels kan vereenvoudigen en moeilijker maken voor de doelgroep (= drie moeilijkheidsgraden).
- Vereenvoudigen: ik neem een kaartje uit en de kindjes vertellen wat er op staat. Dan stel ik een klein vraagje bij dit symbool
- Moeilijker: puzzel omgekeerd leggen en door een vraag te stellen raden de kinderen het symbool
Uitleg van de activiteit (inleiding – midden – slot)
Zorg voor een creatieve inleiding (= op welke manier maak je de kindjes warm om deel te nemen aan je activiteit) en een creatief slot (sluit de activiteit op een leuke manier af).
Inleiding:
Hallo lieve kindjes, ik ben de komende stagiair/ juf die in jullie klas komt.
Midden:
Kinderen pakken om de beurt een puzzelstukje uit de zak. Hier staat een symbool op die iets verteld over mijzelf
De kinderen proberen raden wat het symbool betekent en waar deze op de puzzel staat.
Af en toe stel ik een vraagje zodat ik hun ook leer kennen.
Slot:
Nu kennen jullie mij beter en ik jullie ook
Wie doet wat tijdens de activiteit?
Begeleider verteld over zichzelf en kinderen nemen puzzelstukjes
Wie voert de nazorg uit?
begeleider